İdrar Kaçırmasında Tedavi Yöntemleri

02/10/2018

İdrar Kaçırmasında Tedavi Yöntemleri

İDRAR KAÇIRMASINDA TEDAVİ YÖNTEMLERİ

İdrar kaçırma sorununun nedenleri nelerdir, kimlerde görülür?

Kadın genital bölgesi yoğun kas tabakalarından oluşur. Bu bölgede idrar yolları ve vajinal duvar komşudur ve ortak kas grupları vardır. Vajinal duvarda meydana gelen hasarlar idrar yolunu da ilgilendirir ve idrar kaçırması sorunları olarak bize geri döner. Bu hasar gebeliklerle oluşabilir, normal doğum sonrası oluşabilir, yaş ilerlemesine bağlı kasların zayıflamasıyla oluşabilir, felç geçiren hastalarda yine kasların kullanılamamasına bağlı gelişebilir.

Görülme yaş aralığı aslında çok geniştir. 30’lu yaşlardan sonra görmeye başlarız, en fazla şiakyetler 40-50’li yaşlarda görülür. Görülme sıklığı %15,5-%55 aralığında görülmektedir(williams Jinekoloji kitabı 2016 basımı sayfa 607). Görülme oranlarının bu kadar farklı olmasının nedenlerinden biri de kadınların bu durumu kabullenip, şikayet olarak görmemeleri nedeniyle olduğu düşünülmektedir.

İdrar kaçırma şikayetlerine yönelik tedaviler nelerdir?

İdrar kaçırma şikayeti ile gelen hasta öncelikle tam bir fizik muayeneden geçirilir. Ardında kaçırmaya neden olabilecek nedenlere bakılır. Enfeksiyon, şeker hastalığı gibi durumlar var mı araştırılır. Eğer karşılaşılan idrar kaçırması başka hastalıklara bağlı değilse kaçırmanın nedenleri araştırılır. Rahimde veya idrar torbasında sarkma yoksa ve kaçırma idrar torbasının aşırı çalışmasına bağlı değilse tedavi yönteminde lazer tercih edilir. Eğer vajen duvarında geçirilmiş doğumlara bağlı yırtılmalar varsa veya idrar torbasında sarkma varsa o durumda cerrahi tedaviler uygulanır.

Lazer tedavsisi kimlere uygulanabilir?

Lazer tedavisinin yaş aralığı yoktur. 18 yaşından sonra tüm kadınlara uygulanabilir. İdrar kaçırma problemi yaşla birlikte ortaya çıkabilen bir sorundur. Daha çok 30’lu yaşlardan sonra görülmeye başlanır. 40 ve 50’li yaşlar en fazla görüldüğü yaş aralığıdır. Lazer tedavisinin yan etkisi yoktur. Herkese uygulanabilir. Ek hastalıkların olması lazer tedavisine engel değildir

Lazer uygulaması nasıl yapılır?

Lazer cihazının vajen içerisine uygulanabilen steril başlıkları vardır. Jinekolojik muayene masasında hastalarımız hazırlanır. Steril başlık jinekologlar tarafından vajen içerisine yerleştirilir. Hastaların yaşlarına, doku ve kaslarının durumuna uygun olacak şekilde lazer enerjisi ve uygulanacak alan ayarlaması yapılır. İşlem kişiye göre değişmekle birlikte ortalama 15-20 dk sürmektedir. Lokal anestezi gerektirmez. İşlem sonrası günlük hayata tekrar dönülebilir.

Hangi durumlarda ameliyat gerekebilir ve lazer uygulanmaz?

Ameliyatın gerektiği bazı durumlar vardır. Öncelikle geçirilmiş doğumlardan sonra oluşmuş idrar ve rahimde sarkmalar varsa bunların düzeltimesi için operasyon yapmak gerekir. İdrar kaçırması sıkışıp tuvalete yetişememe durumunda ortaya çıkıyorsa bu durumda yapılabilecek tedavi şekilleri de farklıdır. Bu hastalarda öncelikle ilaç tedavisi kullanıyoruz. Eğer fayda görmezler ise mesane botoxu uygulaması yapıyoruz.

Lazerin cerrahi ameliyata göre avantajları nelerdir?

İdrar kaçırmasında yapılan ameliyatlar anestezi altında 45 -90 dk arasında süren operasyonlardır. Bu işlemler için hem ameliyatların hem de anestezinin olabilecek komplikasyonlarını kabul etmek gerekir. Kişinin anestezik ilaçlara karşı hassasiyeti veya alerjisi varsa yapılamazlar. Ameliyat sonrası en az 1 gece hastanede kalınır. 1-2 hafta evde dinlenilmesi gerekir. Herhangi bir komplikasyon durumunda hastanede yatış süresi ve işe dönüş süresi uzayacaktır. Lazer tedavisinde herhangi bir anestezi malzemesine ihtiyaç yoktur. İşlem süresi kısadır. İşlem sonrası günlük hayata kaldığımız yerden devam edilebilir.